Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Mottak av post

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Inngående post skal leveres til arkivtjenesten, som er ansvarlig for behandling av all post til kommuneadministrasjonen.

Telefaks og elektronisk post (e-post) skal behandles som vanlig post. De skal derfor vurderes etter de samme kravene for journalføring som vanlig post. Hvis en telefaks eller e-post oppfyller kravene, skal det skrives ut på godkjent papir. Kommunen/hvert organ som benytter e-post skal ha et sentralt e-postmottak for post til organet.

Personlig adressert post, dvs. når personnavn er nevnt før navnet til den kommunale enheten, skal leveres uåpnet til rette vedkommende, med mindre det er gjort en skriftlig avtale om noe annet. Medarbeidere som mottar personlig adressert post som viser seg å være til organet, skal straks levere denne til arkivtjenesten for registrering. Denne regelen er medieuavhengig og gjelder også for telefaks og elektronisk post.